torsdag 19 mars 2009

Sökning i förändring

När jag skulle börja skriva den här artikeln om sökmetodik gjorde jag lite efterforskning på Internet för att ha som underlag. Jag höll då på att hamna i en oändlig sökkedja och komma in på mer och mer detaljer. Visserligen väldigt givande och roligt men någonstans måste man sätta stopp. Så här kommer en kort sammanfattning.

Förutsättningarna för sökning på nätet förändras mycket snabbt. Nya söktjänster tillkommer samtidigt som gamla etablerade tjänster förändras. Sökning på nätet kräver också alltmera förmåga att välja rätt sökresurs för en specifik fråga eller uppgift. Stor vikt läggs idag även vid en ur källkritisk synvinkel optimal användning av söktjänsterna.

Man pratar om informationskompetens som är en färdighet att kunna hitta och utnyttja den information man behöver. Något som jag verkligen blev varse när jag sökte efter information om sökning.

En utveckling av definitionen av informationskompetens säger att man ska kunna veta när man behöver information eller kunskap och kunna hitta, dvs identifiera ett eget informationsbehov och definiera en frågeställning, inventera de egna kunskaperna, samla in och sammanställa information, kritisk granska, bearbeta och utnyttja den på ett effektivt sätt samt kunna presentera på ett lämpligt sätt.

Gör man en sökning på ordet sökmetodik hamnar man på universitetens sidor där de ”gamla” metoderna beskrivs: boolesk sökning (OCH, ELLER osv), trunkering (land*) och frassökning (”den populäraste bilen”). Sökmetodik är att utvidga och begränsa sin sökning på olika sätt.

De nya sökmetoderna hjälper användaren i högre grad med bland annat etikettmoln, filtrering, kategorisering och viktning.

Ett taggmoln, etikettmoln eller sökmoln är en grafisk representation av hur ofta ett nyckelord förekommer på en webbplats. De populäraste nyckelorden är större, i en annan färg eller typsnitt än övriga. Taggmoln är behjälpliga i att sammanfatta innehållet i en webbplats.

Sökmolnet, se förra inlägget, tangerar en annan användbar funktion nämligen förslag. Börjar man skriva på ett ord hjälper sökmotorn till att snabbt fylla på med förslag på ord eller kombinationer. En utvecklad sådan funktion finns på prisjakt.nu som är enormt snabb och behjälplig.

När man har skrivit in ett ord och gjort sin sökning kan sökmotorn presentera informationen i olika kategorier, det kan vara filformat, nyheter, lediga jobb, organisation istället för att få alla resultat i en lång osorterad lista.

Andra sökfunktioner kan vara filtrering där sökmotorn ger förslag på närliggande ord som man kan gå vidare med. Viktning där viktigare information lyfts fram högre i sökresultatet. Man kan också lyfta fram senaste sökordet för att underlätta vid återkommande frågor.

I den nya Insidan kommer vi givetvis att titta på de nya sökmetoderna och välja en sökmotor som stödjer dem. Men för att sökmotorn ska fungera optimalt behöver informationen som publiceras etiketteras eller taggas på ett smart sätt. Alla användare av Insidan kan också hjälpa till att kategorisera och vikta information.

På Internet pratar man om sökoptimering för att webbplatser, produkter, ämnen ska komma så högt upp som möjligt i de stora sökmotorerna som Google och Yahoo. Samma gäller för intranätet även om man har ett annat syfte. Men det är ett annat ämne och minst lika stort som sökmetodik.

Källor:
Wikipedia
Högskolan i Kalmar
Bibliotekshögskolan i Borås
Idrottshögskolans bibliotek
IT-pedagogen i Umeå
Creuna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar