fredag 13 mars 2009

Intranätet som levande nätgemenskap

Efter två dagars ständigt upprepande av att communities och samverkan mellan användare på Internet är det svårt att inte påverkas. Det framtida Internet är helt styrt av användarna om man skulle drista sig att sammanfatta vad inte bara många föreläsare predikade. Även trenden inom internetvärlden i stort tyder på det.

Arrangören av de två dagarna heter EPiServer, en av de största leverantörerna av publiceringsplattformar i Sverige, och även leverantör till både SLL och SLSO. En publiceringsplattform stödjer en organisation med många redaktörer, i SLSO:s fall 350-400 ungefär, som har behörighet att lägga upp information på fördefinierade sidor. I en community, eller nätgemenskap som det kan kallas på svenska, är det användarna och medarbetarna som kan lägga upp information, diskussioner, bloggar, frågor, bilder, videos m.m. för att få respons från andra. De mest kända i Internet-världen är bland annat Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, Blogger, Flickr och i Sverige bland annat Bilddagboken, Resdagboken.

Min fråga som jag ställt de senaste tio åren och som jag inte fick något svar på nu heller är: hur kan man skapa en levande nätgemenskap innanför brandväggen, det vill säga på ett intranät? En av föreläsarna hävdade att i framtiden är inte ett företag eller organisation uppdelat i en Internet-del och en intranät-del utan att allt har växt ihop i ett gemensamt ”eko-system”. Dit är det långt tror jag. En del nyare företag och organisationer med nya affärsidéer kommer vara föregångare men för de ”gamla” tar det betydligt längre tid.

För att göra det tydligare och inte blanda ihop begreppen skulle jag vilja göra en grov indelning av information på ett intranät i fyra delar:

1. Styrande information: auktoriserad, beslutad information (ev. också ISO-certifierad). Exempel: visioner, strategier, riktlinjer, policies, instruktioner. Lagras i dokumenthanteringssystem. DMS, Document Management System.

2. Redigerad information: godkänd, strukturerad information. Exempel: organisationsnyheter, meddelanden, notiser, information, fakta. Lagras i publiceringssystemet. CMS, Content Management System.

3. Ostrukturerad information: personliga arbetsrelaterade tankar, åsikter, frågor, idéer, dialoger. Exempel: frågor och svar, diskussionsforum, projektrum, bloggar, wikis. Lagras i system för nätgemenskaper. UGC, User Generated Content.

4. Data: godkänd data som lagras i databaser. Exempel: ekonomisystemet, personregister, register, bildbank. Lagras i databaser. ERP, Enterprise Resource Planning.

I ett väl fungerande intranät finns alla typer av information och data lagrade på olika ställen men åtkomligt från en strukturerad navigering eller från samma gemensamma sökmotor. Och genom att hela tiden ha möjlighet att dela information och kunskap med andra, oavsett var man befinner sig på intranätet, är förutsättningarna goda att göra hela intranätet till en stor nätgemenskap. Kan Projekt Insidan 3.0 bidra med att komma en bit på vägen för att nå dit, har vi kommit väldigt långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar