torsdag 19 februari 2009

Insidan 3.0 - nytt intranät för en effektivare arbetsdag

I morse när jag satte ihop bilder för en presentation av projektet till en grupp webbredaktörer tyckte jag att titeln, Projekt Insidan 3.0, saknade något. Jag tyckte inte att det sade så mycket om projektet så jag lade till: Nytt intranät för en effektivare arbetsdag. I ett tidigt skede av projektet formulerades nämligen ett långsiktigt mål som lyder: Det nya Intranätet ska fungera som ett effektivt arbetsverktyg som underlättar det dagliga arbetet. Ett annat mål säger: Intranätet ska möjliggöra samverkan inom SLSO och den egna verksamheten. Bägge målen handlar om att effektivisera inhämtandet av information och kunskap. Om man får det genom traditionella webbsidor, från administrativa system eller från chattande arbetskollegor spelar ingen roll, det ska vara enkelt och effektivt med ett lättanvänt intranät. Grundförutsättningarna är en bra struktur som är lätt att förstå i kombination med ett bra sökverktyg som hittar i flera källor, inte bara på webbsidor. Med dagens smarta sökmotorer går det både snabbt att hitta det man söker och det är betydligt enklare än förut. Hur gick då presentationen? Jodå, det gick bra. Jag blir lika entusiastisk varje gång jag träffar webbredaktörer som varje dag gör ett hästjobb för att hålla intranätet levande. Utan er, inget intranät, oavsett hur fina tekniska lösningar vi har. Keep up the good spirit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar