fredag 18 december 2009

God Jul, eller...?

Igår blev jag och Karin hastigt, men väldigt lustigt, inbjudna till ett möte där vi fick berätta lite mer om hur nya Insidan är uppbyggd. Människorna på mötet arbetar med kvalitetsledningssystem i andra verksamheter av landstinget än SLSO. Annika, som bjöd in oss på mötet, har jobbat med att utveckla SLSO:s miljöledningssystem och arbetar nu med att ta fram ett ledningssystem för hela verksamheten.

När jag började som projektledare i januari blev jag också medlem i Annikas projektgrupp samtidigt som hon givetvis ingick i Insidan 3.0:s projektgrupp. Vi har alltså under hela projekttiden arbetat tillsammans för att integrera ledningssystemet i Insidan. Annika har också varit väldigt drivande under hösten för att bygga upp den så viktiga ämnesstrukturen. En rak förlängning av det arbete som har lagts ner på ledningssystemets ämnesstruktur.

När vi utvecklade den gemensamma strukturen, som sedan de lokala redaktörerna ska lägga den lokala information, fanns det ingen direkt uttalat krav att det skulle stödja ledningssystemet, även om det fanns där indirekt. Men då jag vid ett tillfälle under hösten presenterade projektstatus för ledningsgruppen insåg jag att vi hade byggt ett utmärkt system som stödjer ett centralt ledningssystem med lokala rutiner och instruktioner.

Igår när vi träffade de ansvariga för andra kvalitetsledningssystem i landstinget blev det också uppenbart att vi har kommit väldigt långt och de andra verksamheterna blev ganska imponerade. På stående fot blev vi inbjudna av ett sjukhus att berätta mer och i morse ringde ett annat sjukhus och ville träffa oss. Mycket roligt och inspirerande.

Smolken i glädjebägaren är ändå att vi fortfarande väntar på besked om det fungerar med AD:t som vi hoppats på och att alla eventualiteter med det lokala och gemensamma innehållet ska fungera även i praktiken.

På tisdag är det absolut sista deadline. Är det inte klart då måste vi börja förbereda plan B.

Min fråga jag ställer mig nu är alltså: ska det bli en God Jul eller inte?

1 kommentar:

  1. Gud jul på er och

    man kan säga att jag skriver en blogg om 'Utsidan SLSO' - hur det är att vara en patient (eller 'kunder' som vi ses av kallström-jansson.) Lite intressant hur annorlunda det set ut inifrån.

    http://sjuk.wordpress.com
    http://slso.granskning.net

    SvaraRadera